Jak zmniejszyć ceny energii elektrycznej, prądu w zakładach produkcyjnych

Sprzedaż prądu dla producentów jest specyficznym rynkiem, na którym o elastyczność jest wyjątkowo trudno. Co można zrobić, żeby biznes zaczął znowu przynosić zyski? Czy prąd dla produkcji może być tańszy?

Energia elektryczna dla fabryk i zakładów produkcyjnych – jaka grupa taryfowa?

Energia elektryczna dla zakładów produkcyjnych i fabryk może być dostarczana w trzech grupach taryfowych. Najwięksi wytwórcy, posiadający rozbudowany, nowoczesny park maszynowy oraz sieć biur, są zobligowani do skorzystania z taryfy A. W tym wypadku sprzedawcy przygotowują oferty indywidualne, niejednokrotnie składają je w przetargach lub na aukcjach zakupu energii elektrycznej. Z uwagi na kluczową rolę prądu w całym procesie produkcyjnym, wymagania stawiane sprzedawcom są w stanie spełnić tylko największe firmy. Dużo większą swobodę w wyborze dostawcy prądu dla fabryki mają mniejsze zakłady produkcyjne. Są one podłączone do sieci średniego lub niskiego napięcia i rozliczają się w oparciu o jedną z taryf należących do grupy B lub C.

Energia elektryczna dla fabryk i zakładów produkcyjnych – jakie są możliwości?

Prąd dla zakładów produkcyjnych, fabryk, centrów handlowych, hoteli, szpitali, stacji paliw czy szklarni dostarczany jest zazwyczaj w oparciu o taryfę B. W tym wypadku odbiorców dzieli się na dwie grupy ze względu na moc umowną:

  • o mocy umownej poniżej 40 kW,
  • o mocy umownej przekraczającej 40 kW.

Klienci znajdujący się w pierwszej grupie mają do wyboru taryfę B11 (jednostrefową) i B12 (dwustrefową). Odbiorcy o mocy umownej przekraczającej 40 kW mogą pozyskiwać prąd z większej liczby wariantów taryfowych. Oprócz odpowiedników taryf B11 i B12 (B21 i B22) do ich dyspozycji pozostaje taryfa trójstrefowa B23 (szczyt przedpołudniowy, szczyt popołudniowy oraz pozostałe godziny doby) i taryfa czterostrefowa B24. Równie szerokie pole wyboru mają firmy z sektora MŚP pracujące w oparciu o taryfy C. Opcji na energię dla branży produkcyjnej jest zatem dużo, a dokonanie konkretnego wyboru, przekłada się na ostateczne kwoty ujęte w podsumowaniu rozrachunków ze sprzedawcą.

Czy prąd do produkcji jest droższy?

Reprezentanci branży są zazwyczaj średnimi lub znaczącymi konsumentami prądu. W ich przypadku zmiana cen nawet o kilka groszy za kilowatogodzinę może wiązać się ze stratami na poziomie kilkudziesięciu tysięcy złotych w skali roku. Z uwagi na wysoki pobór powiązany z koniecznością zapewnienia stabilności dostaw, nie jest im łatwo przystępować do negocjacji umowy. To jednak nie oznacza, że nie jest to możliwe. Sprzedażą energii elektrycznej dla produkcji zajmują się duże firmy dystrybucyjne, ale także inne jednostki. Te pierwsze proponują zazwyczaj stosunkowo wysokie stawki i nie podchodzą do indywidualnych rozmów. Z kolei druga grupa sprzedawców może być potencjalnie atrakcyjna, gdyż:

  • Oferuje prąd dla producentów pochodzący z odnawialnych źródeł energii.
  • Zapewnia elastyczność lub gwarancję stałej ceny przez kilka najbliższych lat.
  • Działa stabilnie i szybko reaguje na specjalne prośby i wnioski klientów.

Kiedy rozważyć zmianę dostawcy prądu dla fabryki?

Zwykło się mawiać, że na zmiany nigdy nie jest za późno. To powiedzenie nie zawsze działa w przypadku firm produkcyjnych. Zarówno czynniki wewnętrzne (koszty, pracownicy itd.), jak i zewnętrzne (konkurencja, łańcuchy dostaw, rynki zbytu) potrafią doprowadzić biznes do bankructwa. Żeby do tego nie doszło, trzeba trzymać rękę na pulsie. Energia dla producentów drożeje od kilku lat. Teraz jest być może ostatni moment, aby zmienić umowę na prąd dla producentów. Cena wcale nie musi być rekordowa, wystarczy rozejrzeć się po rynku i kupić energię od nowego dostawcy. 

Poszukujesz sprawdzonego doradztwa energetycznego?

Sprawdź Eco dla Biznesu!

Jaki dostawca prądu do fabryki? – ważne, żeby nie stać w miejscu

Warto pamiętać, że energia dla branży produkcyjnej jest produktem jak każdy inny. Można ją kupować u dowolnego sprzedawcy, który jest w stanie zapewnić ciągłość dostaw. Wielu przedsiębiorców mimo zmieniających się cenników i koniunktur rynkowych od lat korzysta z jednej umowy. Warunki, na jakich kupują prąd dla produkcji są dalekie od konkurencyjnych – umowa na czas nieokreślony, brak możliwości indywidualnej negocjacji, wyższe stawki za prąd, brak gwarancji stałości ceny. Pozostając w miejscu, tańszy prąd dla firm będzie nieosiągalny. Tymczasem wyjście ze strefy komfortu, dostosowanie układów pomiarowych i zdecydowanie się na sprzedawcę rynkowego pozwala zaoszczędzić na dwa bezpośrednie sposoby:

  • poprzez zmniejszeniu lub rezygnację z opłaty handlowej (u dystrybutorów jest to nawet kilkaset złotych miesięcznie),
  • poprzez niższą stawkę za każdą pobraną kilowatogodzinę energii.

Podkreślmy to wyraźnie – każdy dzień bez podjęcia aktywności w zakresie zmiany umowy na prąd dla producentów to realne straty finansowe.

Jaki dostawca prądu do fabryki? – warto dokładnie przeanalizować warunki

Zgodnie z danymi Urzędu Regulacji Energetyki na rynku mamy już kilkuset niezależnych dostawców prądu. Mniejsze firmy, aby zyskać nowe kontakty biznesowe i zapewnić sobie zyski, są w stanie zaoferować ciekawe warunki i bonusy. Prąd dla fabryk może pochodzić z wykorzystania odnawialnych źródeł energii, co stanowi istotny argument proekologiczny. Przy dużej destabilizacji rynku bardzo ważną korzyścią jest możliwość elastycznego zakupu lub zapewnienie sobie gwarancji stałości cen. Zdarza się także, że w oferty włączane są usługi dodatkowe zwiększające rentowność całej zmiany. Jak przekłada się to na budżet firmy? Mówimy tu o oszczędnościach wynoszących nawet kilkadziesiąt procent w ciągu roku! Warto je także połączyć z redukcją kosztów za dostawy gazu.

Prąd dla zakładów produkcyjnych – skąd wiedzieć, która oferta jest najlepsza?

Przy zmianie dostawcy prądu dla produkcji jednego możemy być pewni – dostępne opcje są na pewno lepsze niż ta, z której korzystamy od lat. To wystarczający powód do podjęcia działań. Skąd jednak wiedzieć, którą opcję wybrać? Wszystko zależy od modelu działania. Jeśli całym procesem chcemy zająć się sami, powinniśmy rozpocząć od określenia swoich konkretnych potrzeb i oczekiwań. W tym kroku należy sprawdzić obecne zużycie, przeanalizować rozkład poboru w konkretnych jednostkach czasowych, odpowiedzieć na pytanie, czy bardziej zależy nam na elastyczności umów, czy stabilności. Następnie należy zebrać oferty od różnych dostawców i porównać je pod kątem cen, taryf, warunków umowy i ewentualnych dodatkowych korzyści, takich jak programy lojalnościowe czy ekologiczne inicjatywy. Niezbędnym elementem jest też badanie opinii innych przedsiębiorców na temat dostawcy. W ten sposób zyskujemy pewność, że dana oferta nie tylko przedstawia atrakcyjne warunki, ale także solidną obsługę klienta. Równocześnie powinniśmy zająć się wypowiedzeniem obecnego porozumienia. Dopiero po wykonaniu tych czynności możemy przystąpić do podpisania umowy i cieszenia się z tańszego prądu dla produkcji. 

Drugą opcją jest zlecenie wykonania tych wszystkich czynności firmie wyspecjalizowanej w obsłudze rynku energetycznego.

Oferta na prąd dla zakładów produkcyjnych od Eco dla Biznesu

Doradcy energetyczni Eco dla Biznesu zajmują się profesjonalną obsługą klientów biznesowych. Ich model pracy rozpoczyna się od analizy dostarczonych dokumentów i faktur, wywiadu z przedstawicielami firmy oraz weryfikacji procesów zachodzących różnych działach jednostki. Na tej podstawie są w stanie określić problematyczne gniazda i zaproponować adekwatne rozwiązania. Jeśli zakład produkcyjny ma duże zapotrzebowanie na prąd, najlepszym rozwiązaniem może okazać się oferta SPOT. Oferuje ona możliwość zakupu energii w transakcjach krótkoterminowych. Doświadczenia zebrane z innych jednostek pokazują, że przy odpowiednim zaangażowaniu, można w ten sposób zaoszczędzić dziesiątki tysięcy złotych. Alternatywą mogą być kontrakty z gwarantowaną ceną energii elektrycznej dla zakładów produkcyjnych i fabryk. Okres stabilności wynosi aż 5 lat. Wprowadza to spokój i harmonię w pozycjach kosztowych firmy oraz umożliwia skupienie się kadry zarządczej nad innymi kwestiami związanymi z funkcjonowaniem przedsiębiorstwa. W każdym wypadku warto czerpać energię z gwarancją pochodzenia OZE. Pozwala ona:

  • oszczędzić,
  • uniezależnić się od wahań na rynkach energetycznych,
  • zwiększyć konkurencyjność firmy,
  • poprawić wizerunek jako jednostki zaangażowanej w walkę ze zmianami klimatycznymi.

Doradcy zajmą się wszelkimi formalnościami związanymi ze zmianą dostawcy prądu dla produkcji.

Sprawdź ofertę Eco dla Biznesu: tańszy prąd dla firm!

Sprzedaż prądu dla producentów – inni też to robią!

Konkurencja nie śpi. Jeśli nie zdecydujemy się na optymalizację kosztów w firmie, zrobi to ktoś inny. Tym samym bardzo prawdopodobne, że nasze produkty staną się realnie droższe, a to najszybsza droga do straty pozycji rynkowej. Prąd dla producentów jest jednym z głównych składników kosztowych. Z uwagi na ograniczoną dostępność podzespołów, głównymi czynnikami konkurencyjnymi pozostają wydatki na pracę, marketing oraz pozycje stałe (takie jak energia dla branży produkcyjnej).

Zmiany rozważa prawie każdy przedsiębiorca. Coraz większe grono zainteresowanych zyskuje także świadomość, że nie ma konieczności podejmowania inwestycji. Czasami wystarczy zwykła zmiana dostawcy, która może wyjść na dobre z kilku powodów. Niskie ceny i stabilność kosztowa to jedno, ale prąd dla produkcji musi także płynąć nieprzerwanie. Jeśli Twojemu aktualnemu dostawcy zdarzają się przerwy, usterki, awarie, które generują dodatkowe wydatki związane z rozruchem linii technologicznych, warto zdać sobie sprawę, że nie jest standard rynkowy. Coraz więcej firm specjalizuje się w obsłudze przemysłu, fabryk i zakładów. One doskonale wiedzą, że sprzedaż prądu dla producentów wymaga specjalnego podejścia. Jeżeli interesuje Cię ten temat, przeczytaj też: