Zdobycie przewagi konkurencyjnej jest nadrzędnym celem prowadzenia działalności gospodarczej. Dzięki niej firmy są w stanie wyprzedzić rynek i przyciągać do siebie nieprzerwany strumień nabywców. W dobie zmian klimatycznych jednym z pomysłów na budowę fundamentu zachowań konkurencyjnych przedsiębiorstwa, są innowacje w ochronie środowiska. Na czym one dokładnie polegają i jaką mogą przybierać formę?

Innowacje – technologie ochrony środowiska na wyciągnięcie ręki

Jedną z możliwych postaci kreowania innowacji, jest ich ukierunkowanie na poprawę jakości środowiska. Wynika to ze stale rosnącego znaczenia zjawiska, które funkcjonuje we współczesnych procesach gospodarowania na poziomie globalnym, krajowym, jaki i w ramach pojedynczej organizacji. Sam sposób wdrażania ekologicznych nowości sprowadza się do wyboru konkretnych strategii i aktywności wpływających na ograniczenie emisji gazów cieplarnianych czy zużycia odpadów. W skali danego przedsiębiorstwa są to więc na przykład decyzje o wyborze technologii produkcji czy też parametry oferowanego produktu. Wszystkie tego typu inicjatywy nazywamy innowacjami w ekologii bądź ekoinnowacjami firmy.

Technologie przyjazne środowisku – jak je projektować?

Rozwój, niezależnie od tego, czy rozpatrujemy go w skali całej gospodarki, czy pojedynczej firmy, zawsze winien być kojarzony ze zmianą. Nowa, zaprogramowana sytuacja musi być w jakimś sensie lepsza, korzystniejsza od pozostania w miejscu. Hiperkonkurencja z jaką mają do czynienia przedsiębiorstwa w Polsce, wymusza stałe uaktualnienie swojej oferty. Chcąc wprowadzić technologie przyjazne środowisku, a tym samym zyskać przewagę konkurencyjną, należy zwrócić uwagę na następujące kwestie:

  • wymagania prawne i inne,
  • potrzeby otoczenia, w tym w szczególności klientów,
  • dostępne innowacje w ekologii, ich ceny oraz opłacalność,
  • ustanowienie właściwych procedur, które zapewnią efektywność podejmowanych działań.

Środowisko i innowacje – przykłady do zastosowania w firmie

Nowe technologie w ochronie środowiska mogą dotyczyć czterech segmentów działania firmy:

  • ekoinnowacje produktowe – sprzedaż nowych produktów,
  • ekoinnowacje procesowe – nowe procesy technologiczne,
  • ekoinnowacje organizacyjne – korekty kultury organizacyjnej,
  • ekoinnowacje instytucjonalne – zmiany własnościowe czy struktur rynkowych.

Ekologia nowości to zatem z jednej strony inwestycje, z drugiej także kwestie proceduralne. Do tych pierwszych możemy zaliczyć:

  • montaż odnawialnych źródeł energii,
  • minimalizację strumienia powstających odpadów,
  • zwiększenie przejrzystości sklepu internetowego, który skraca proces nabywania dóbr/usług,
  • wszelkie zmiany w procesie technologicznym, które redukują zużycie energii i wody.

Przykładowe kwestie proceduralne stosowane w polskiej praktyce to:

  • nawiązanie współpracy z placówkami badawczymi,
  • outsourcing,
  • nowa koncepcja ekspozycji produktów,
  • system franchisingu.

Możliwości jest oczywiście dużo więcej, a im wnikliwiej przeanalizujemy dostępne opcje, tym prawdopodobieństwo odniesienia sukcesu będzie większe.

Środowisko i innowacje – czy to się opłaca?

Czy stosowanie innowacji w ochronie środowiska ma sens? Odpowiedź na to pytanie znajdujemy w konkretnych działaniach uznanych marek.

  • Punktem zwrotnym dla branży urządzeń sanitarnych było wprowadzenie przycisku małego/dużego spłukiwania wody w toalecie. Dzięki niemu możliwa jest oszczędność zużycia wody w trudnej do oszacowania skali.
  • Nowe telewizory Sony BRAVIA serii WE5 znacząco obniżają zużycie energii, nie wpływając jednocześnie na jakość obrazu. Zastosowano w nich system podświetlenia HCFL z mikrorurkami poprawiający sprawność energetyczną i zmniejszający zużycie energii o ponad 50%. Ta ekoinnowacja w biznesie pozwoliła zwiększyć lojalność obecnych klientów i nabyć nowych.
  • Firma Henkel zastosowała w swojej fabryce w Raciborzu nowe technologie filtrów pulsacyjnych, co przyczyniło się do spadku emisji pyłów technologicznych z 12 ton do zaledwie 1,5 tony rocznie. Dodatkowo wyeliminowano emisję dwutlenku siarki.
  • Ekoinnowacje w biznesie stosuje także firma FedEx. Stosując hybrydowe ciężarówki, zmniejszyła zużycie paliwa o 30%.
  • Klientów marki PUMA zaskoczyły w pewnym momencie reklamówki wykonane z przetworzonych plastikowych butelek. W ich wnętrzu umieszczono składane pudełko. Szacuje się, że ta ekoinnowacja w firmie pozwoliła zaoszczędzić rocznie ponad 200 tysięcy ton foliówek, milion litrów wody, milion litrów paliwa, 20 milionów MJ energii elektrycznej, 275 ton plastiku i 8500 ton papieru.

Te, jak i wiele innych przykładów dowodzą, że innowacje w ekologii to czysty zyska dla firmy.

Innowacje technologie ochrony środowiska – podsumowanie

Produkt lub usługa, które są ekoinnowacjami w przedsiębiorstwie, są gwarancją podwójnego sukcesu. Technologie przyjazne środowisku zmniejszają emisję zanieczyszczeń, pomagają w kreowaniu przestrzeni przyjaznej dla życia, a tym samym budują pozytywny wizerunek firmy. Dodatkowo, jak wskazują wyżej przytoczone przykłady, obniżają koszty działalności. Aby zwiększyć szansę na umocnienie swojej pozycji i pomnożenie zysków należy szukać niedoskonałości w oferowanych produktach, uzupełnić niedostatki, bądź podjąć inwestycje modyfikujące dotychczas stosowane rozwiązania. Dobrym pomysłem jest tu montaż OZE i produkcja zielonej energii w firmie. Po więcej szczegółów zapraszamy do kontaktu z doradcami Eco dla Biznesu.

Porozmawiajmy o Twoim Biznesie

Zostaw nam kontakt do siebie. Oddzwonimy.