Wdrażanie strategii Społecznej Odpowiedzialności Biznesu (CSR) stało się nieodłącznym elementem działalności wielu przedsiębiorstw funkcjonujących na polskim rynku. Wraz z coraz większym zainteresowaniem społeczeństwa kwestiami zrównoważonego rozwoju, etyki biznesu i ochrony środowiska, firmy dostrzegły korzyści płynące z aktywnego angażowania się w działania społecznie odpowiedzialne. Z tego artykułu dowiedzą się Państwo, jakie narzędzia CSR są obecnie pożądane przez rynek.
Jak skutecznie wdrażać strategie CSR?
Działania CSR odnoszą się do podejścia, w którym firmy dobrowolnie podejmują aktywność mającą na celu uwzględnienie interesów społecznych, środowiskowych i ekonomicznych w swojej strategii biznesowej. Oznacza to, że przedsiębiorstwa nie tylko dążą do osiągania zysków, ale także biorą pod uwagę wpływ swoich projektów na pozostałych uczestników rynku. Inicjatywy CSR mogą dotyczyć bardzo wielu kwestii, od działań charytatywnych zaczynając, aż na minimalizowaniu wpływu na środowisko poprzez zakup zielonego prądu dla firm kończąc.
Wdrażanie CSR wymaga przejścia kilku kroków, które pozwalają wybrać optymalną strategię. Przede wszystkim należy odpowiednio zdefiniować wartości i cele, które firma chce osiągnąć w ramach CSR. Przykłady działań nie są w tym wypadku uniwersalne i powinny być dobrane pod określoną grupę interesariuszy. Mogą to być: pracownicy, klienci, dostawcy, społeczność lokalna, inwestorzy czy organizacje pozarządowe. Istotna jest nie tylko prawidłowa identyfikacja, ale też drobiazgowe badanie potrzeb. Dopiero po zakończeniu tych etapów można przejść do wyboru działań CSR, ich implementacji i monitorowania.
Jakie są narzędzia CSR?
Doświadczenie pokazuje, że strategie CSR mogą przybierać bardzo różny kształt i jedynym co je ogranicza, to wyobraźnia i budżet firm. Możemy je podzielić na następujące dziedziny:
- Działania CSR na rzecz lokalnej społeczności – skupiają się one wspieraniu organizacji, programów czy inicjatyw związanych z funkcjonowaniem np. grup marginalizowanych, dzieci, młodzieży czy stowarzyszeń ekologicznych. Mogą przyjąć postać budowy drogi, montażu klimatyzacji czy organizacji imprezy plenerowej.
- Narzędzia CSR w sferze proekologicznej – w związku z postępującymi zmianami klimatycznymi dużą uwagę kładzie się na kwestie ochrony środowiska. Zaleca się, aby każda świadoma swojego wizerunku marka opracowała odpowiednią politykę, która uwzględnia między innymi edukację ekologiczną, zarządzanie surowcami, segregację odpadów czy montaż OZE, w tym fotowoltaiki dla firm.
- Kampanie społeczne – jak może wyglądać społeczna odpowiedzialność biznesu? Wsparcie jest wielokrotnie przekazywane także za pośrednictwem mediów. Dobrze skomponowana promocja wpływa na postawy społeczeństwa, a czasami dzieli się zyskiem ze sprzedaży określonego produktu.
- Programy pracownicze – to bardzo pojemna grupa, która może dotyczyć specjalistycznego oprogramowania CSR, podnoszenia kwalifikacji poprzez udział w szkoleniach, działań integracyjnych czy planów na rzecz wyrównywania szans.
- Zielone łańcuchy dostaw – obejmują one między innymi wdrażanie etyki zaopatrzenia, współpracę z dostawcami w celu zapewnienia godziwych warunków płacy czy egzekwowanie określonych standardów w zakresie metod produkcji, oszczędzania energii i ograniczania odpadów.
- Znakowanie produktów – informowanie konsumentów o aspektach społecznych i ekologicznych danego dobra to idealny sposób na powiększenie swojej sprzedaży. W ten sposób dajemy także konsumentom wiedzę, która pozwala dokonywać świadomych wyborów.
- Systemy zarządzania w strategii CSR – przykład takiego działania możemy dostrzec w wielu branżach na polskim rynku. Warto rozważyć chociażby: Quality Management System ISO 9000, Environmental Management System ISO 14000 czy Social Accountability SA 8000.
- Raporty społeczne – zarządzanie energią w działaniach CSR, kwestie łańcucha dostaw czy znakowania produktów powinny być właściwie zaprezentowane w publikacji podsumowującej realizację strategii firmy. To skarbnica wiedzy, która pokazuje konsumentom, w jaki sposób chcemy stawać się lepsi.
- Wolontariat pracowniczy – właściciele spółek mogą także rozważyć przekierowanie zaangażowania swoich pracowników z codziennych zajęć na rzecz inicjatyw prospołecznych.
Jakie są korzyści z wdrożenia strategii CSR w firmie?
Narzędzia CSR to dzisiaj must have każdej spółki, która chce się liczyć na rynku. Pozwalają one:
- Poprawić reputację i wizerunek marki.
- Zwiększyć lojalność klientów.
- Uszczelnić relację z dostawcami.
- Redukować ryzyko (np. nieuczciwe praktyki pracowników czy degradacja środowiska).
Dobrze przeprowadzony proces opracowania strategii społecznej odpowiedzialności biznesu to także szansa na dostrzeżenie możliwości optymalizacji kosztów zakupu energii elektrycznej i gazu dla firm. Zapraszamy do kontaktu z doradcami Eco dla Biznesu, by poznać możliwości stojące przed przedsiębiorstwami z różnych branż.