Firmowy samochód elektryczny – kolejny krok ku eliminacji śladu węglowego

Ekologia nie jest jedną z wielu mód. To obserwowany od wielu lat trend, który z każdym rokiem ulega nasileniu. W czasach, gdy zmiany klimatyczne wpływają intensywnie na nasze życie, stawianie na energooszczędne i przyjazne dla środowiska technologie w firmie jest doceniane przez konsumentów. Jedną z nowoczesnych strategii poprawy wizerunku przedsiębiorstwa jest zakup samochodu elektrycznego na firmę. W tym artykule przyjrzymy się zagadnieniu, jakie zalety ma to rozwiązanie dla działalności podmiotu gospodarczego.

Ślad węglowy samochodów elektrycznych

Dziś wszyscy są zgodni – eliminacja śladu węglowego w firmach to konieczność. Najczęściej realizuje się ją poprzez inwestycje w odnawialne źródła energii lub zakup energii z gwarancją pochodzenia. Korporacje wdrażają także specjalne strategie zrównoważonego rozwoju, których celem jest wypracowanie odpowiednich praktyk w codziennym działaniu pracowników. Jedną z nowoczesnych form walki z zanieczyszczeniami jest zakup samochodu elektrycznego na firmę. Czy to rozwiązanie faktycznie przyczyni się do zmniejszenia śladu węglowego w firmie?

Pomocne mogą okazać się wyniki badań International Council on Clean Transporation. Międzynarodowa rada ekspertów przeanalizowała ślad węglowy samochodu w całym cyklu życia produktu dla maszyn o różnych źródłach napędu. Do analiz wprowadzono zarówno tradycyjne auta napędzane benzyną, dieslem czy gazem, jak i nowoczesne samochody zasilane biopaliwami. Jak się okazuje, niewielki ślad węglowy samochodów elektrycznych przyczynia się do znaczącej redukcji emisji gazów cieplarnianych. Konkretne wyliczenia i analizy wskazują, że mowa tu o zmniejszeniu emisyjności o około 78-81% w stosunku do ich odpowiedników z napędem spalinowym.

Samochód elektryczny na firmę – perspektywy rozwoju

Transformacja energetyczna Polski rozpoczęła się stosunkowo niedawno. Z tego powodu samochód elektryczny w firmie nadal jest stosunkowo rzadszym widokiem, niż na zachodzie Europy. Zgodnie z wynikami badania „Barometr Flotowy” przeprowadzonego przez Arval Mobility Observatory, połowa badanych przedsiębiorców zadeklarowała, że w ciągu najbliższych 3 lat weźmie samochód elektryczny na firmę. Jakie są motywacje takiej strategii?

  • Obniżenie emisji zanieczyszczeń.
  • Mniejsze koszty utrzymania pojazdów.
  • Możliwość wjazdu do stref zeroemisyjnych.

Jednocześnie respondenci wskazują, że w zakupie samochodu elektrycznego na firmę najbardziej przeszkadzają: wysokie ceny, mała liczba publicznych punktów ładowania oraz brak ładowarki w siedzibie firmy. Wyniki te potwierdzają ogólne tendencje – przedsiębiorcy zauważają, jak ważny jest ślad węglowy samochodu i coraz chętniej korzystają z tego narzędzia kreowania wizerunku firmy.

Samochód elektryczny w firmie – zalety

Dzięki ograniczeniu emisji zanieczyszczeń spółka kreuje spójny obraz swojej marki jako przyjaznej środowisku. Społeczna odpowiedzialność biznesu jest dzisiaj jednym z najważniejszych czynników podejmowania decyzji przez konsumentów. Ślad węglowy samochodu to jednak nie wszystko. Jakie są jeszcze atuty zakupu samochodu elektrycznego w firmie?

  • Zwolnienie z akcyzy, jeśli pojazd sprowadzany jest z zagranicy.
  • Wysoki limit odpisu z tytułu zużycia.
  • Niskie koszty eksploatacyjne – ładowanie samochodu jest zdecydowanie tańsze niż paliwo.
  • Ograniczenie wydatków na ubezpieczenia i przeglądy.
  • Możliwość uzyskania dotacji do fabrycznie nowego samochodu elektrycznego w firmie.
  • Uprzywilejowanie pojazdów elektrycznych (możliwość poruszania się buspasami, korzystania z darmowych parkingów, wjazdów do stref czystego transportu).
  • Opcja połączenia ładowania auta elektrycznego z tanią energią elektryczną (np. z fotowoltaiki), dzięki czemu koszty eksploatacyjne spadają praktycznie do zera.

Zakup samochodu elektrycznego na firmę – podsumowanie

Kwestie środowiskowe są obecnie kluczowym elementem kreowania wizerunku firmy. Z tego powodu coraz więcej podmiotów decyduje się na zakup samochodu elektrycznego na firmę. To rozwiązanie gwarantuje niski ślad węglowy. Samochody elektryczne to także oszczędność dla przedsiębiorstwa. Możliwość otrzymania dofinansowania, zwolnienie z akcyzy, darmowe parkowanie – to atuty łatwe do zauważenia przy konstrukcji budżetu flotowego. Najwięcej zyskują te podmioty, które korzystają z odnawialnych źródeł energii. Pozyskiwanie darmowego prądu umożliwia praktycznie darmowe ładowanie samochodu elektrycznego w firmie. Korzyści są więc niezaprzeczalne, a wady, za jakie można uznać wysoką cenę zakupu lub małą dostępność publicznych stacji ładowania – regularnie są ograniczane.