Energia elektryczna dla sklepu jest czymś porównywalnym do związku wody i organizmu ludzkiego. Bez niej nie byłoby możliwości prowadzenia biznesu. W związku ze wzrostem cen energii dla marketów, znacząco zwiększyły się także obciążenia ze strony zakładu energetycznego. To nie pozostaje bez wpływu na rentowność działalności, pozycję konkurencyjną i oferowane ceny produktów. Jak w tej sytuacji utrzymać biznes? Czy istnieją sposoby na oszczędzanie energii w marketach? Skąd czerpać tańszy prąd dla sklepów?
Energia dla sklepu – do czego się ją wykorzystuje?
Choć w sklepie zużywamy tę samą energię elektryczną, który zasila gospodarstwa domowe i podmioty publiczne, jej przeznaczenie znacząco się różni. Niemal połowa prądu dla marketów spożywczych wykorzystywana jest na cele chłodnicze. Duży pobór przypada także na oświetlenie i ekspozycję produktów oraz systemy wentylacyjne i klimatyzację. Zapotrzebowanie generowane przez urządzenia biurowe jest w tym wypadku minimalne.
Odpowiednie zaprojektowanie efektywnego energetycznie marketu jest bardzo skomplikowane. Nie wystarczy wyłączanie komputerów i maksymalne wykorzystywanie światła dziennego. Utrudnieniem w racjonalizowaniu poboru energii dla sklepu są też godziny otwarcia, pokrywające się z godzinami szczytowymi (czyli najdroższymi). Czy w tej sytuacji istnieją szanse na oszczędzenie energii w sklepie?
Jak obniżyć koszty energii w handlu?
Oszczędzanie prądu w sklepie to proces złożony. Wiele zależy, chociażby od lokalizacji. Znacząca część placówek znajduje się w centrach czy pasażach handlowych. Płacą one nie tylko za prąd zużywany na własne cele, ale także za części wspólne (oświetlenie, klimatyzację, wentylację). Poprawa efektywności energetycznej wewnątrz jednostki usprawnia więc tylko część procesów. Reszta leży w gestii zarządcy obiektu, który może chcieć pomóc wynajmującym, ale wcale nie musi. Ostatecznie to przecież oni pokrywają większą część jego wydatków. Warto podjąć działania, skutkujące redukcją zapotrzebowania. Polegają one między innymi na:
- zmianie temperatury w pasażach i sklepach,
- ograniczeniu i czasowym wyłączeniu oświetlenia elewacji,
- zmianach w programie oświetlania reklam, parkingów oraz korytarzy technicznych.
To dobrze przykłady na to, jak osiągnąć oszczędność energii w sklepie. Obok tych zewnętrznych działań, istotne są także inicjatywy podejmowane przez właścicieli marketu. Jakie mają możliwości?
Jak obniżyć koszty energii?
Supermarkety, hipermarkety, sklepy spożywcze i dyskonty zaliczane są do grupy obiektów o najwyższym wskaźniku energochłonności. Nie może więc dziwić, że w dobie rosnących cen prądu dla sklepów właściciele poszukują oszczędności. Mogą je osiągnąć poprzez podjęcie działań, które przynależą do jednej z dwóch głównych grup:
- oszczędzanie energii w sklepie,
- zmiana umowy na dostawy prądu dla firm.
Zaleca się rozwój w obu tych kierunkach, dzięki czemu można zmaksymalizować korzyści z energii dla marketów.
Szukasz sposobu na zmniejszenie kosztów prądu w sklepie?
Sprawdź, w czym może Ci pomóc Eco dla Biznesu!
Jak oszczędzać prąd w sklepie? Modernizacja instalacji i systemów
Modernizacja istniejących instalacji to działanie skuteczne praktycznie w każdym przypadku. Pierwszym krokiem jest w tym wypadku wykonanie audytu. Trzeba poznać mocne i słabe strony użytkowanych urządzeń i sposobów ich zasilania. Profesjonalnie przeprowadzone badanie pomoże prawidłowo określić pożądane parametry i zastosować rozwiązania odpowiednie pod względem ekonomicznym. Średnie zużycie energii elektrycznej w sklepie może zostać zmniejszone dzięki:
- termomodernizacji budynku (np. wymiana lub uszczelnienie okien i drzwi, redukcja mostów energetycznych, położenie warstwy docieplenia),
- zmianie w zakresie technologii oświetlenia,
- wprowadzeniu rozwiązań typu smart (ogrzewanie, klimatyzacja, czujniki ruchu).
Audytor zadba także o dobranie optymalnej mocy umownej oraz kompensację mocy biernej.
Jak oszczędzać energię w sklepie? Serwis sprzętu
Chęć optymalizacji zużycia prądu dla sklepu powinna objąć także działania związane z urządzeniami, które odpowiadają za największy pobór. Chodzi więc o: sprężarki, oświetlenie, czy meble chłodnicze. To w tym miejscu może dochodzić do niepotrzebnego generowania kosztów. Zły dobór parametrów czy nadmierne używanie skraplaczy, to najszybsza droga do zwiększania rachunków za prąd dla marketów. W ramach zalecanych przez ekspertów zadań znajduje się wykorzystanie agregatów, które pozwalają płynnie regulować moc chłodniczą. Urządzenia tego typu cechują się zwiększoną wydajnością i zużyciem energii wyłącznie w niezbędnej ilości, co pozwala zmniejszyć zużycie energii dla sklepu o nawet 30-50%.
Dużym problemem są też powstające nieczystości. Permanentnie użytkowany sprzęt wymaga cyklicznego czyszczenia. Utrzymywanie go w odpowiednim stanie podnosi wydajność i wpływa na żywotność. Wszystko to sprawia, że energia dla sklepu może być nawet o kilkadziesiąt tysięcy złotych tańsza rocznie.
Tania energia elektryczna dla sklepu – z fotowoltaiką to możliwe
Innym pomysłem na ograniczenie zapotrzebowania na energię jest wykorzystanie OZE. Część sieci marketów pokryła już swoje dachy instalacjami fotowoltaicznymi. Dzięki nim są w stanie pozyskać darmową energię z promieniowania słonecznego. Zazwyczaj wielkość takiej elektrowni nie wystarcza na całkowite pokrycie zapotrzebowania, ale znacząco obniża miesięczne zobowiązania względem sprzedawcy prądu dla sklepu. Montaż paneli solarnych to optymalne rozwiązanie, które nie zawsze może być jednak zastosowane. Dlaczego?
- Brak przestrzeni na montaż.
- Brak środków w funduszu inwestycyjnym (tu warto rozważyć preferencyjne kredytowanie).
- Zacieniony dach.
W tej sytuacji warto rozejrzeć się za ofertami na tanią energię elektryczną dla sklepu.
Zmiana umowy na dostawy prądu
Zmniejszenie kosztów energii dla marketów można osiągnąć także poprzez zmianę warunków umowy. Każdy dyskont opłaca rachunki do zakładu energetycznego. Ujmowane są na nim koszty stałe (np. opłaty handlowe), jak i zmienne (zależne od poziomu poboru). Właściciele często decydują się na nowe kontrakty pod wpływem perswazji sprzedawcy lub przywiązania do oferty Operatora Systemu Dystrybucyjnego. Tymczasem na rynku dostępne są propozycje sprofilowane pod specyficzne potrzeby klienta branżowego. Przewidują one:
- uzyskiwanie cen rynkowych,
- możliwość przejścia na stałą cenę prądu,
- wykorzystanie zielonej energii,
- redukcję opłat stałych.
Właściwy dobór kształtu oferty nie jest sprawą prostą, ale warto podjąć trud weryfikacji dostępnych możliwości. Jak pokazują przykłady z życia, potencjalne oszczędności sięgają często nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie. Z pomocą w odpowiednim doborze prądu do sklepu mogą przyjść pracownicy Eco dla Biznesu, oferujący profesjonalne doradztwo energetyczne dla firm.
Czy prąd w sklepie musi być drogi? Nie z Eco dla Biznesu!
Firma Eco dla Biznesu działa kompleksowo. Na podstawie historycznych danych i dogłębnej znajomości rynku, jest w stanie zaproponować korzystne ceny prądu dla marketów, gwarancję stałości opłat oraz pochodzenie energii z OZE. Pomagają także w doborze rozwiązań, które poprawią efektywność energetyczną i zminimalizują wysokość opłaty mocowej. Podjęcie tych czynności pozwoli:
- płacić mniej za energię dla sklepu,
- uniezależnić się od kolejnych podwyżek cen prądu,
- wzmocnić wizerunek jako marki przyjaznej dla środowiska,
- zmniejszyć ślad węglowy organizacji.
Jeśli chcą Państwo zmniejszyć koszty energii dla marketu, zalecamy szybki kontakt. Każdy dzień zwłoki to setki złotych wyrzucanych do kosza!