Energooszczędne praktyki dla małych i średnich przedsiębiorstw wynajmujących przestrzeń biurową

W dobie rosnących cen energii i wysokiej świadomości ekologicznej, oszczędzanie staje się priorytetem dla wielu firm. Dotyczy to także podmiotów z sektora małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP lub SME) wynajmujących przestrzeń biurową. W ich przypadku zredukowanie zużycia, a tym samym kosztów poboru prądu jest bardzo trudne, ale nie niemożliwe. Wdrażanie prostych, codziennych praktyk może znacząco obniżyć zapotrzebowanie energetyczne, przyczyniając się do oszczędności dla firm

Prąd jest i będzie drogi

Ostatni rok na Towarowej Giełdzie Energii upłynął pod znakiem spadków cen prądu i gazu. Mimo tej pozytywnej tendencji, wysokość opłat pobieranych przez sprzedawców nadal pozostaje jedną z najwyższych w Unii Europejskiej. Zaistniała sytuacja jest przede wszystkim wynikiem miksu energetycznego kraju, opierającego się na emisyjnych paliwach kopalnych. Niestety, pomimo dynamicznego wzrostu sektora OZE w Polsce, coraz większym problemem jest system elektroenergetyczny. Znacząco ogranicza on możliwość dalszego rozwoju zielonych technologii, w tym instalacji fotowoltaicznych czy turbin wiatrowych.

Kwestię jakości infrastruktury energetycznej zweryfikowała Najwyższa Izba Kontroli. Zgodnie z jej ustaleniami [1]:

  • w 2021 roku łącznie 46% linii elektroenergetycznych 110 kV była starsza niż 40 lat,
  • w tym samym okresie 40% linii SN było starszych niż 40 lat,
  • także w 2021 roku 30% linii niskiego napięcia (nN) było starszych niż 40 lat,
  • przyrost długości linii starszych niż 40 lat przewyższał w ostatnich latach przyrost długości linii młodszych niż 10 lat,
  • wzrost liczby niedostarczonej energii za 2021 rok był o 50% większy niż w roku 2020.

Zaawansowany wiek infrastruktury sieciowej, niski poziom skablowania sieci energetycznej oraz pogarszające się wskaźniki jakości dostaw stoją u podstaw problemu wysokich cen, z którymi muszą borykać się obecnie właściciele firm. Jak w tej sytuacji zwiększyć efektywność energetyczną w biurze?

Pierwszym krokiem jest analiza zużycia energii

energooszczędne praktyki dla małych i średnich przedsiębiorstw

Oszczędzanie energii w biurach rozpoczyna się od zrozumienia, jak i gdzie jest ona zużywana. Przeprowadzenie analizy pozwala zidentyfikować obszary, w których można wprowadzić ulepszenia. Idealnym narzędzie w tym kontekście jest audyt energetyczny, który dostarcza szczegółowych informacji na temat bieżącego stanu oraz sposobów poprawy. Znajdziemy tam między innymi takie dane jak:

  • analizę zużycia energii w różnych okresach i w różnych strefach budynku,
  • rozpoznanie największych odbiorców energii w biurze (np. oświetlenie, ogrzewanie, klimatyzacja, urządzenia biurowe),
  • ocenę strat ciepła z budynku poprzez badanie jego konstrukcji, izolacji termicznej i stolarki okiennej,
  • koszt i czas zwrotu z inwestycji w efektywność energetyczną w biurze.

Praktyki energetyczne dla przedsiębiorstw

Energetyczne oszczędności dla firm nie zawsze wiążą się z inwestycjami. Zakup efektywnego i nowoczesnego oświetlenia, sprzętu biurowego czy dbanie o szczelność budynku jest bardzo ważna w kontekście chęci redukcji opłat za prąd dla firm. Obok jednak tych działań, za którymi idą konkretne wydatki, istnieją też inne pomysły na energooszczędne praktyki. Często wiążą się one z niewielkimi kosztami, bądź są zupełnie darmowe.

Dotyczą one kilku elementów codziennego życia przedsiębiorstwa:

  • oświetlenie:
  • wykorzystanie naturalnego światła słonecznego – otwieranie żaluzji i zasłon w ciągu dnia,
  • zainstalowanie czujników ruchu w pomieszczeniach, z których rzadko się korzysta. 
  • wyłączanie oświetlenia w biurach i salach konferencyjnych po zakończeniu pracy,
  • sprzęt elektroniczny:
  • wybieranie nowych urządzeń biurowych o wysokiej klasie efektywności energetycznej.
  • wyłączanie komputerów, monitorów i innych urządzeń elektronicznych po zakończeniu pracy,
  • używanie funkcji oszczędzania energii w urządzeniach, gdy nie są one używane,
  • stosowanie listew zasilających z wyłącznikiem, aby całkowicie odcinać dopływ prądu do urządzeń w trybie czuwania,
  • ogrzewanie i klimatyzacja:
    • ustawianie temperatury ogrzewania zimą na 20°C, a latem klimatyzacji na 24°C,
    • regularne serwisowanie i konserwacja instalacji grzewczych i klimatyzacyjnych,
    • uszczelnienie okien i drzwi, aby zapobiec utracie ciepła lub chłodu,
    • instalacja termostatów programowalnych, aby kontrolować temperaturę w różnych godzinach dnia i nocy,
  • codzienne nawyki:
  • druk tylko niezbędnych dokumentów i korzystanie z druku dwustronnego.

Efektywność energetyczna w biurze wymaga zaangażowania wszystkich pracowników. Ważne jest przeprowadzenie szkoleń dotyczących energooszczędnych praktyk oraz motywowanie do aktywnego uczestnictwa w programach oszczędzania.

Zmiana umowy z dostawcą energii

Zarządzanie energią dla SME może przyczynić się do znaczącego zredukowania zużycia prądu. Oszczędności na rachunkach mogą być także efektem innego działania – tańszych zakupów. Obecne porozumienie może nie być uzasadnione ekonomicznie. Na rynku można znaleźć oferty doradztwa energetycznego dla firm, które proponuje rozwiązania ze stałymi stawkami w dłuższej perspektywie czasowej lub opcję zakupów transzowych. W ten sposób właściciele biur mogą dostosować parametry transakcji do własnych potrzeb. Jeśli szukasz dobrego rozwiązania dla swojego biznesu, sprawdź propozycję Eco dla Biznesu. Nasze doświadczenia pokazują, że oszczędności dla firm wynajmujących przestrzeń biurową są praktycznie zawsze możliwe.

Źródła:

  1. nik.gov.pl/aktualnosci/niedoinwestowana-siec-energetyczna.html dostęp 22.03.2024 r.