Fotowoltaika w biznesie – czy to ma sens i jakie przyniesie korzyści?

Fotowoltaika dla gospodarstw domowych bije rekordy popularności. Wiąże się to z oszczędnościami, jakie ten rodzaj wytwarzania prądu gwarantuje w ciągu całego cyklu życia instalacji. Choć eksperci przestrzegają, że tendencja niebawem się odwróci, fakty mówią coś zgoła innego. Czy fotowoltaika w firmie może przynieść równie wiele korzyści? Czy usługa „fotowoltaika dla biznesu” daje szansę na niższe koszty firmy?

Koszty firmy a fotowoltaika

Polski Instytut Ekonomiczny wskazuje, że wydatki na energię elektryczną, paliwa płynne, stałe, gaz i ciepło stanowią ponad 8% budżetu przeciętnego gospodarstwa domowego w Polsce. To jeden z najwyższych wskaźników w całej Europie. Nie inaczej kształtuje się obciążenie budżetu przedsiębiorstw. W zależności od branży wydatki na prąd pokrywają od 5% do nawet 40% budżetu. Sytuacja jest dynamiczna i zapowiedzi kolejnych podwyżek cen energii elektrycznej, po raz kolejny wpłyną na wyższe koszty firmy. W tej sytuacji warto rozważyć alternatywne metody zasilania urządzeń biurowych i maszyn przemysłowych. Jednym z nich jest fotowoltaika w firmie.

Fotowoltaika w firmie – czy ma sens?

Wiele przedsiębiorców zastanawia się, na ile opłaca się fotowoltaika w firmie? Czy ma sens montowanie paneli PV, gdy na rynku nie jest dostępne akurat żadne dofinansowanie? Aby odpowiedzieć na to pytanie, warto rozważyć dwa modele rozliczania się z zakładem energetycznym. Każde przedsiębiorstwo decydujące się na zakup mikroinstalacji (o mocy do 50 kWp) ma wybór:

  • Zostać prosumentem.
  • Działać na zasadzie własnej elektrowni.

Prosument

Zasady działania prosumencji dla firm są podobne jak w przypadku gospodarstw domowych. Przypomnijmy, że w tym modelu każda wyprodukowana kilowatogodzina energii może zostać użyta przez kolejne 12 miesięcy. Wytwórca wykorzystuje je na bieżąco lub oddaje do sieci energetycznej, gdzie znajduje się jego ‘wirtualny magazyn’. Ewentualne nadwyżki z okresu wiosenno-letniego, można wykorzystać w dni pochmurne lub nocami. Za realizację tej użyteczności zakład pobiera tak zwane opusty (20% lub 30%). W przypadku fotowoltaiki dla firm o mocy do 10 kWp współczynnik ilościowy wynosi 0,8, zaś dla zestawu fotowoltaicznego powyżej 10 kWp współczynnik ten wynosi 0,7.

Własna elektrownia

Alternatywną formą rozliczenia fotowoltaiki dla firm jest praca w formule własnej elektrowni. W tym wypadku przedsiębiorstwo wykorzystuje wytworzoną na bieżąco energię, a ewentualne nadwyżki sprzedaje do zakładu energetycznego lub magazynuje we własnych akumulatorach. Koszty firmy są tu niższe niż w przypadku normalnej działalności, jednakże zdarzają się chwile, gdy niezbędne jest zakupienie energii elektrycznej (okresy niskiego nasłonecznienia). Z tego powodu model własnej elektrowni zaleca się przede wszystkim tym podmiotom, które pracują w trybie dziennym.

Fotowoltaika w biznesie – korzyści

Niezależnie z którego modelu rozliczania skorzystamy, fotowoltaika w firmie daje wiele korzyści. Dobranie właściwych parametrów instalacji to pewność pracy przez okres około 30 lat. Fotowoltaika jako koszt firmy zwraca się stosunkowo szybko, szczególnie dzięki możliwości skorzystania z ulgi podatkowej. Niezwykle ważne jest także poprawienie wizerunku. Zielona energia dla firmy to szansa na zdobycie nowych, lojalnych klientów, którzy cenią sobie proekologiczne podejście do biznesu. Wszystko to sprawia, że zalecaną formą pozyskiwania energii jest właśnie fotowoltaika w biznesie. Korzyści dotyczą także:

  • Zmniejszenia śladu węglowego.
  • Uniezależnienia się od kolejnych podwyżek cen energii.
  • Poprawy środowiska.

Fotowoltaika jako koszt firmy

Ile trzeba zapłacić za usługę z zakresu „fotowoltaika biznes”? To zależy od bardzo wielu czynników, wśród których wyróżniamy:

  • Wielkość instalacji.
  • Jakość dobranych komponentów.
  • Miejsce instalacji fotowoltaicznej.
  • Potencjalne zacienienia i konieczności użycia optymalizatorów mocy.
  • Dotacje do zielonej energii dla firm.
  • Możliwość odzyskania podatku.

Bardzo ważne jest wykonanie audytu, który przeanalizuje podstawową zależność: koszty firmy a fotowoltaika. Na podstawie sporządzonego projektu jasno widać, ile prądu można wytworzyć z danej elektrowni. Dzięki tej informacji łatwo oszacujemy stopę zwrotu, która dla typowego przedsiębiorstwa pracującego w godzinach 8-17 wynosi około 5-7 lat. Po tym czasie instalacja zdecydowanie redukuje koszty firmy.

Fotowoltaika w firmie czy ma sens – alternatywa

Fotowoltaika w firmie to doskonałe rozwiązanie na ograniczenie rachunków za prąd. Jeśli tylko istnieją warunki techniczne do wykonania instalacji, warto skorzystać z tej możliwości. Nie zawsze jednak przedsiębiorstwo dysponuje odpowiednią ilością gruntu lub dachu. W takiej sytuacji alternatywą jest zakup energii z gwarancją pochodzenia. Profesjonalne doradztwo energetyczne dla firm daje szansę na osiągnięcie tych samych korzyści – niższe koszty firmy oraz poprawa wizerunku. Nawet praca w wieżowcu nie jest zatem barierą przed wdrożeniem zielonych technologii do firmy.