Każde spowolnienie gospodarcze zmienia podejście przedsiębiorców do polityki inwestycyjnej. Rosnące rachunki czy problemy z dostawami materiałów są dla wielu podmiotów kwestiami ważniejszymi i pilniejszymi niż dokonywanie niezbędnych zmian w polityce wizerunkowej marki. Czy jednak właśnie w ten sposób nie oddajemy pozycji rynkowej? Zanim podejmiemy ostateczne decyzje, należy zastanowić się dlaczego warto wybierać ekologiczne rozwiązania i jakie mogą być skutki tej decyzji w dobie potencjalnej stagflacji.
Zielona energia – czy warto w nią inwestować w dobie zagrażającej stagflacji?
Stagflacja jest pojęciem ekonomicznym, które określa sytuację jednoczesnego występowania w gospodarce danego kraju znaczącej inflacji i spadku wzrostu gospodarczego. Póki co w Polsce doświadczamy przede wszystkim tego pierwszego zjawiska. Wzrost gospodarczy maleje, niemniej według szacunków Polskiego Instytutu Ekonomicznego ma wynieść około 3,5% w 2022 roku. To znacząco mniej niż rok wcześniej (5,7%). Skąd się wzięły tak negatywne tendencje? Głównym winnym jest Rosja, która poprzez swój nieuzasadniony atak na niezależność Ukrainy przerwała łańcuchy dostaw. Niepewność na rynkach sprawia, że z każdym kolejnym miesiącem rosną rachunki i obciążenia podmiotów gospodarczych, a jednocześnie spada konsumpcja mieszkańców. Co w tej sytuacji może i powinna zrobić każda firma?
Zielona energia – czy się opłaca?
Naturalnym krokiem wielu przedsiębiorców jest w tej sytuacji ograniczenie polityki inwestycyjnej. Zamiast niezbędnych zmian organizacyjnych i strukturalnych, firmy tną premie swoim pracownikom i przerzucają rosnące zobowiązania na odbiorców finalnych. Taka polityka prowadzi jednak do stopniowej utraty pozycji rynkowej i w wielu sytuacjach kończy się koniecznością sprzedaży. Jak temu zapobiec? Dobrym pomysłem jest rozbudowanie strategii zrównoważonego rozwoju w stronę zielonej energii. Korzyści nie ograniczają się w tym wypadku wyłącznie do poprawy środowiska naturalnego, ale także do zoptymalizowania budżetu jednostki.
Ekologiczna energia – korzyści dla firmy
Zielona energia to inwestycja w przyszłość przedsiębiorstwa. Prąd pochodzący ze słońca czy wiatru jest praktycznie darmowy. Te źródła energii są także odnawialne, co oznacza, że żaden konflikt zbrojny nie przerwie łańcucha dostaw. Montaż instalacji fotowoltaicznej w firmie zwraca się w ciągu zaledwie kilku lat i poprawia bezpieczeństwo energetyczne jednostki. Wpływa więc w sposób bezpośredni na zrównoważenie budżetu operacyjnego. A to nie wszystko. Warto zdać sobie sprawę jak ważna jest obecnie społeczna odpowiedzialność biznesu. Żeby przekonać i utrzymać klientów do danego produktu niezbędne jest wykazanie się działaniami w strategicznych segmentach. Jednym z nich jest troska o środowisko. Kupujący doceniają produkty minimalizujące negatywny wpływ na jakość naszego życia. Zakup energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych zmniejsza ślad węglowy organizacji, a co za tym idzie, poprawia wizerunek marki. Niestety zgodnie z wynikami raportu „Zielona energia w MŚP” aż 95% małych i średnich firm nie korzysta z OZE. Respondenci badania wskazali jako główny powód braku takiej inwestycji koszt początkowy instalacji. Jest jednak inna możliwość.
Ekologiczne rozwiązania – inwestycja ma sens!
Dlaczego warto wybierać ekologiczne rozwiązania? Przede wszystkim z uwagi na długoterminowe korzyści. Montaż fotowoltaiki lub turbiny wiatrowej nie zawsze jest jednak możliwy. Co można zrobić w tej sytuacji? Dobrym pomysłem jest zakup zielonej energii elektrycznej pochodzącej z OZE w ramach nowej umowy. Tradycyjne porozumienia z zakładami energetycznymi kończą się wzrostem taryf i dokładaniem kolejnych zobowiązań (np. opłata mocowa). W tym samym czasie na Towarowej Giełdzie Energii dostępne są ciekawe pakiety proponujące dostawy zielonej energii po konkurencyjnych cenach. Kluczem do znalezienia równowagi jest w tym wypadku wnikliwa analiza bieżącego zapotrzebowania. Należy w nim uwzględnić godziny pracy zakładu, wolumen potrzebnego prądu, a także projekcje na przyszłość. Aby nie popełnić błędu i wybrać ofertę skrojoną pod nasze oczekiwania warto zdecydować się na pomoc doradców Eco dla Biznesu. Są oni w stanie zarówno profesjonalnie zaprojektować instalację PV, jak i wybrać najlepsze rozwiązanie dostępne na rynku.
Zielona energia korzyści – podsumowanie
Zbrojny atak Rosji na Ukrainę wprowadził niepewność na rynku energetycznym. Od miesięcy rosną ceny prądu i paliw kopalnych. Wszystko to przekłada się na wzrastające obciążenia firm. Rozwiązaniem tego problemu może być zielona energia. Czy warto montować OZE lub podpisać umowę na dostawy energii z gwarancją pochodzenia? Oczywiście tak! To nie tylko sprawi, że nasze rachunki spadną, ale pozwoli także zmniejszyć ślad węglowy produktu i organizacji. Biorąc pod uwagę, że Polski biznes podąża ścieżkami utartymi w Zachodniej Europie, można spodziewać się, że w niedalekiej przyszłości posiadanie plakietki „eko” będzie nie tylko metodą na budowanie przewagi konkurencyjnej, ale wręcz koniecznością. Najlepiej pokazują to segmenty ekologicznej żywności, napojów, kosmetyków czy samochodów, gdzie najwięcej zyskują przedsiębiorcy dobrze rozumiejący istotę relacji ekologiczna energia – korzyści dla firmy.