Jakie są najczęstsze błędy, które firmy robią przy wyborze sprzedawcy prądu. Jak ich uniknąć?

Wybór odpowiedniego sprzedawcy energii elektrycznej to decyzja strategiczna dla każdej firmy, mająca bezpośredni wpływ na koszty operacyjne. Niestety, wiele przedsiębiorstw traktuje ten proces z dystansem. Zgadzają się na przedłużenie obecnego porozumienia, bez głębszej refleksji na temat innych rozwiązań dostępnych na rynku. To tylko jeden z błędów przy wyborze sprzedawcy prądu. Poniżej zaprezentujemy ich listę oraz podpowiemy, jak unikać przepłacania za energię.

Brak analizy potrzeb

Jak uniknąć błędów przy wyborze prądu? Przede wszystkim należy dokładnie skupić się na swoich potrzebach. Wiele firm nie dokonuje analizy rzeczywistego zapotrzebowania, co wynika nie tylko z braku czasu, ale także wiedzy. To błąd, za który niejednokrotnie trzeba sporo zapłacić. 

Takie działanie powinno uwzględniać między innymi rodzaj posiadanych urządzeń, charakterystykę godzin pracy, potencjalne zmiany w przyszłości. Działanie pozbawione dokładnego badania skutkuje wyborem planów, które nie są dopasowane do rzeczywistego zużycia energii. Przykładowo dla firmy, która jest w stanie przenieść część działań energochłonnych na godziny nocne, odpowiednim wyborem może być taryfa dwustrefowa. Pomocą może być w tym wypadku przeprowadzenie szczegółowego audytu energetycznego czy profesjonalne doradztwo energetyczne dla firm.

Brak rozeznania rynku

błędy przy wyborze dostawcy prądu

Rynek energii elektrycznej został uwolniony już wiele lat temu. Dzisiaj każda organizacja ma prawo wybrać dowolnego dostawcę, a tych w Polsce nie brakuje, o czym szerzej piszemy w artykule: Czym różnią się od siebie sprzedawcy energii elektrycznej i czy wybór ma znaczenie.

Niestety nadal dostrzegalne są błędy przy wyborze sprzedawcy prądu, polegające na braku przeprowadzenia analizy dostępnych ofert. Właściciele nagleni przez codzienne obowiązki i wyzwania, spychają decyzję o kontrakcie na energię elektryczną na dalszy plan. To oczywiście skutkuje wyższymi opłatami ponoszonymi w przyszłości. Różnica może być znacząca, bo firmy takie jak Eco dla Biznesu nie tylko proponują różne modele sprzedaży (stałe ceny, kontrakty SPOT), ale także ograniczają do minimum dodatkowe opłaty handlowe i administracyjne. Warto poświęcić kilka godzin na weryfikację nowych rozwiązań dostępnych na rynku, bo to może pozwolić nam zmniejszyć zobowiązania o dziesiątki tysięcy złotych w całym okresie trwania umowy.

Brak analizy dodatkowych korzyści

W dobie rosnącego znaczenia zrównoważonego rozwoju, wybór dostawcy bez uwzględnienia pochodzenia energii może negatywnie wpłynąć na wizerunek firmy i przyszłe koszty regulacyjne. Obecnie jednym z najpopularniejszych trendów widocznych na rynku jest energia pochodząca ze źródeł odnawialnych. Dziś nie trzeba mieć własnej instalacji fotowoltaicznej, aby zasilać swoje urządzenia energią zeroemisyjną. Warto rozważyć wybór sprzedawcy oferującego zielony prąd dla firm. Może to nie tylko poprawić kondycję finansową, ale także zmniejszyć ślad węglowy organizacji i produktu. To istotne aspekty brane pod uwagę przez instytucje finansowe, dostawców, wykonawców, a także klientów.

Niezrozumienie warunków umowy

Bardzo ważne są także błędy przy podpisywaniu umowy. Nieprzeczytanie porozumienia lub niezrozumienie jego zapisów może prowadzić do nieprzyjemnych niespodzianek w przyszłości. Dobrym pomysłem jest w tym wypadku skontaktowanie się z doradcą energetycznym, który wyjaśni wszelkie wątpliwości oraz wskaże potencjalne źródła problemów. Nie bez znaczenia będzie także wybór oferty firmy, która umożliwia negocjację zapisów i podchodzi elastycznie do potrzeb swoich klientów.

Brak oferty kompleksowej

Jakie są inne najczęstsze błędy firmy? Sprzedawca prądu może oferować nie tylko dostawy energii elektrycznej, ale także gazu. To niewątpliwy atut w wielu branżach, które bazują na obu źródłach energii. Utrzymywanie usług u jednego dostawcy praktycznie zawsze wiąże się z dodatkowymi korzyściami finansowymi. Firmy oferują benefity dla stałych klientów i z jeszcze większą otwartością podchodzą do negocjacji. To także wygoda oraz oszczędność czasu związana z poszukiwaniem rachunków, ofert czy danych. 

Brak kontroli umów

Wśród popularnych błędów przy wyborze sprzedawcy prądu nie brakuje także całkowitego braku zainteresowania tematem. Właściciele zajęci codziennymi obowiązkami nie kontrolują zawartych porozumień, co skutkuje ich automatycznym przedłużaniem. Takie działanie pozwala oczywiście zaoszczędzić czas, jednocześnie zabiera możliwość wpływania na płacone stawki. W tej sytuacji dostawcy mogą bez większej konkurencji narzucać swoje warunki, które niejednokrotnie odbiegają od aktualnych notowań na Towarowej Giełdzie Energii. Warto pamiętać, że nie jesteśmy przywiązani do jednego dostawcy energii, a potencjalna zmiana prawie zawsze przekłada się na duże oszczędności dla firmy.