Właściciel sklepów ALDI podpisał umowę z firmą EDP Energia Polska, na podstawie której 52 obiekty należące do sieci zostaną wyposażone w efektywne instalacje fotowoltaiczne. Inwestycja pozwoli ograniczyć koszty oraz zwiększy wykorzystanie energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych. Panele fotowoltaiczne na dachach sklepów ALDI to kolejny etap realizacji strategii zrównoważonego rozwoju grupy ALDI Nord.
ALDI – panele fotowoltaiczne na polskich sklepach
ALDI Polska jest częścią grupy ALDI Nord, wiodącego detalisty na dziewięciu rynkach europejskich. Sklepy tej sieci można znaleźć w Belgii, Danii, Francji, Niemczech, Luksemburgu, Niderlandach, Polsce, Portugalii i Hiszpanii. Obecnie w naszym kraju działa 274 sklepów ALDI. Panele fotowoltaiczne mają zostać zamontowane na co piątym z nich. Założeniem programu jest takie dobranie mocy urządzeń, aby odpowiadała ona rzeczywistemu zapotrzebowaniu na energię elektryczną. W ten sposób firma chce maksymalizować poziom autokonsumpcji i oszczędności z podjętej inwestycji. Według projekcji realizacja zamierzenia pozwoli ograniczyć rachunki za prąd o około 1,8 miliona złotych w skali roku.
Panele fotowoltaiczne na dachach sklepów Aldi to modelowy przykład rentownej inwestycji
Zamontowanie 5600 modułów fotowoltaicznych o łącznej mocy 2,6 MWp oferuje optymalną stopę zwrotu. Zainwestowane środki zwrócą się w ciągu najbliższych kilku lat, a przez kolejne ALDI będzie generował czyste oszczędności. Na mocy podpisanej umowy firma zapewniła sobie bezpłatne serwisowanie i konserwację przez okres 15 lat. Warto też pamiętać, że żywotność instalacji PV to nawet 30 lat! Szerzej o zaletach dachowych elektrowni PV pisaliśmy w artykule „Czy warto instalować dach z paneli fotowoltaicznych. Fotowoltaika na dachu”.
Decydując się na podjęcie tych działań, firma ALDI Polska miała na względzie charakterystykę własnego zużycia. Jest ono większe w godzinach dziennych (kiedy w sklepach pojawiają się pracownicy i klienci), co pokrywa się z profilem produkcji energii z paneli PV. W ten sposób minimalizowany jest udział sprzedawców energii, którzy z uwagi na panujący klimat gospodarczy oferują coraz wyższe ceny taryfowe.
Montaż odnawialnych źródeł energii wspiera także realizację strategii zrównoważonego rozwoju grupy ALDI Nord.
Raport Zrównoważonego Rozwoju za rok 2022
Strategia zrównoważonego rozwoju grupy ALDI Nord opiera się na kilku założeniach. Jak mówi Daria Kołodziej, Menadżer ds. Odpowiedzialności ALDI Polska „koncentrujemy działania na sprawach najbliższych naszej podstawowej działalności oraz na obszarach, w których możemy wywrzeć największy wpływ na zrównoważony rozwój. Ważnymi obszarami działania są ochrona klimatu, prawa człowieka, jak i proekologiczne inicjatywy. Koncentrujemy się na stworzeniu gospodarki o obiegu zamkniętym, dzięki temu możemy wpływać na koszty naszej działalności i przyczyniać się do ochrony środowiska i budowania lepszej przyszłości dla nas wszystkich”. W „Raporcie Zrównoważonego Rozwoju 2022 Grupy ALDI Nord” wskazano na kluczowe, mierzalne parametry realizacji założonego planu:
- od 2020 roku zaoszczędzono ponad 83 000 ton materiałów opakowaniowych,
- zmniejszono emisję gazów cieplarnianych o 23% w porównaniu z rokiem 2020 (redukcja o 347 000 ton CO2),
- ograniczono ilość pierwotnego plastiku w opakowaniach marki własnej ALDI o 11% w porównaniu do roku 2020,
- aż 93,5% sklepów ALDI przekazało darowizny dla organizacji pozarządowych jako przejaw realizacji działań związanych z marnowaniem żywności.
Jakie realne efekty przynosi już zainstalowana na sklepach i centrach dystrybucyjnych fotowoltaika? ALDI podaje, że w 2022 roku w skali globalnej zaoszczędzono 41 085 ton dwutlenku węgla. Wyprodukowano ponad 146 000 MWh energii elektrycznej, co odpowiada rocznemu zużyciu prądu przez 36 500 domów jednorodzinnych. Inwestycje w zieloną energię dla firm dokonywane obecnie między innymi w Polsce, mają wspierać cel ograniczenia emisji gazów cieplarniach o 55% do 2030 roku w stosunku do roku 2020.
Zalety fotowoltaiki doceniają też inni inwestorzy
Fotowoltaika dla firm nadal rozwija się dynamicznie. Według danych Agencji Rynku Energii we wrześniu 2023 roku moc zainstalowana paneli PV w Polsce wyniosła 15,6 GW i była wyższa od tej obserwowanej na koniec 2022 roku o ponad 5 GW. Za ten przyrost odpowiadają głównie instalacje przemysłowe i firmowe. Dlaczego?
- ceny energii elektrycznej dla klientów biznesowych są często kilkukrotnie wyższe niż te oferowane gospodarstwom domowym,
- zużycie energii w firmach jest wyższe,
- istotne są także efekty wizerunkowe, co dobrze pokazują działania grupy ALDI Polska (wzrost zaufania do marki odpowiedzialnej ekologicznie).
Panele fotowoltaiczne na dachach sklepów ALDI, Biedronka, POLOmarket czy Dino pozwolą wzmocnić pozycję konkurencyjną i uniezależnić się od niepewnej sytuacji na rynkach energetycznych.
Jeśli i Państwa firma zastanawia się nad montażem OZE, zapraszamy do kontaktu z pracownikami Eco dla Biznesu. Przeprowadzimy niezbędny audyt, dobierzemy komponenty, zadbamy o finansowanie oraz profesjonalny montaż.