Narodowy Bank Polski poinformował, że poziom inflacji w Polsce w maju 2022 roku osiągnął prawie 14%. Tak wysokiego wzrostu cen nie widzieliśmy w naszym kraju od prawie 20 lat. Wpływ na to ma wiele czynników, a jednym z nich jest także energia. W tym artykule naświetlimy, w jaki sposób wysokie ceny prądu i gazu oddziałują na poziom inflacji. Spojrzymy także w przyszłość i zaproponujemy rozwiązanie zwiększające konkurencyjność przedsiębiorstwa.
Wzrost cen energii inflacja – kilka faktów na początek
Ceny prądu dla gospodarstw domowych wzrosły na początku 2022 roku o około 24%. Jeszcze dynamiczniej wyglądało to w sektorze biznesowym. Wiele firm informowało, że ich rachunki powiększyły się o prawie 100%. Sytuacji nie poprawiały też notowania gazu. Po okresie, gdy cena błękitnego paliwa nieco spadła i wydawało się, że rynek wszedł w fazę stabilizacji, znowu odnotowujemy wzrosty. Głównym czynnikiem ryzyka pozostaje kwestia podaży surowca z Rosji, ale są też inne, losowe wydarzenia, jak chociażby eksplozja w terminalu eksportowym LNG w Teksasie. To wszystko przekłada się na wyższe zobowiązania firm, które muszą podnosić ceny produkowanych dóbr. Czy jednak mogą to robić w nieskończoność?
Przeczytaj też: Dlaczego sytuacja na Ukrainie przekłada się na rosnące ceny energii?
Energia a inflacja – rosnące ceny to problem dla całej gospodarki
Europejskie gospodarki są obecnie pod silną presją ograniczenia siły nabywczej konsumentów. Rosnące rachunki zmniejszają popyt, przez co firmy nie są w stanie przerzucić dodatkowych kosztów na ceny produktów. W modelu opracowanym przez Bloomberg Economics prognozuje się, że obecny kryzys energetyczny może obniżyć PKB nawet o 1%. Skutki są różne w zależności od kraju i wygląda na to, że Polska zalicza się do regionów o najwyższej podatności na efekty stagflacyjne. Wpływ cen energii na inflację jest coraz silniejszy i nikt tak naprawdę nie wie, kiedy możemy spodziewać się odwrócenia tych tendencji. Wszystko zależy od skuteczności działań rządów oraz wojny na Ukrainie.
Wzrost cen energii inflacja – jak utrzymać swoją pozycję?
Wpływ cen energii na inflację nie pozostaje bez echa dla działań firm. Z uwagi na niższą siłę nabywczą konsumentów, muszą pogodzić się z ograniczeniem zysków. Część podmiotów już teraz wstrzymuje inwestycje i dokonuje restrukturyzacji. Są jednak inne sposoby na skuteczną walkę z rosnącą ceną energii. Zmiana umowy z dostawcą prądu oraz gazu pozwala zaoszczędzić nawet do 20% aktualnej wysokości rachunków. Jak to możliwe?
Wszystko zależy od indywidualnego przypadku. Wiele firm nie negocjuje swoich porozumień od lat. Rynek zmienia się dynamicznie i dostępne są już oferty bardziej elastyczne niż te proponowane przez Operatorów Systemów Dystrybucyjnych. Czasami problemem jest także brak gwarancji stałej ceny. Jak powiedzieliśmy, na przełomie roku ceny energii wskoczyły na inny poziom. Najwięcej zyskali ci producenci, którzy mieli zagwarantowane dostawy na niezmiennych warunkach. Podczas gdy budżety konkurencji przestały się spinać, oni skutecznie podnosili udziały w rynku. Metodą na ograniczenie skutków relacji energia a inflacja jest także zakup zielonego prądu. Chodzi tu o energię wyprodukowaną bezpośrednio z OZE, czyli na przykład ze słońca czy wiatru. Tego typu rozwiązanie nie będzie drożało w najbliższej przyszłości jak prąd produkowany w elektrowniach węglowych. Dodatkowo stanowi podstawę rozwoju strategii zrównoważonego rozwoju organizacji. Konsumenci chętniej kupują produkty tworzone z niskim śladem węglowym, gdyż wierzą, że w ten sposób wspierają jakość środowiska naturalnego.
Jeśli szukają Państwo efektywnego wyjścia z energetycznego kryzysu, zapraszamy do kontaktu z Eco dla Biznesu!
Ceny energii a inflacja – podsumowanie
Wpływ cen energii na inflację jest niezaprzeczalny. Największe instytucje finansowe i consultingowe sugerują, że obecny kryzys energetyczny może w konsekwencji doprowadzić do spowolnienia gospodarki światowej i przyczynić się do upadku wielu firm. Aby nie tracić swojej pozycji rynkowej, niezwykle ważne jest zapewnienie sobie tańszego prądu dla firm. Ciekawą opcją są dostawy zielonej energii pochodzącej z OZE z dodatkową gwarancją stałej ceny. W ten sposób przedsiębiorstwo zyskuje nie tylko bezpieczeństwo, ale także dodatkowy argument ekologiczny. Tak właśnie powiększa grono lojalnych nabywców, którzy z kolei otrzymują produkty w konkurencyjnych cenach.