Musimy przyspieszyć z budową ładowarek samochodów elektrycznych

Niedawno zakończył się 2023 rok. Był to okres cechujący się wieloma trudnościami. Wyzwania dotknęły niemal każdą dziedzinę. Mimo tego trudno nie zauważyć optymistycznych sygnałów płynących z sektora elektromobilności. Na polskich drogach jeździ coraz więcej pojazdów ‘z wtyczką’, a infrastruktura ładowania małymi krokami zbliża się do standardów Europy Zachodniej. Nadal jednak daleko jej od poziomu założonego w unijnym rozporządzeniu ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które w kwietniu 2024 roku weszło w życie. Jakie są założenia AFIR?

Ponad 100 tysięcy pojazdów elektrycznych i hybrydowych na polskich drogach

Zgodnie z danymi Licznika elektromobilności prowadzonego przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych na koniec stycznia 2024 roku liczba pojazdów w pełni elektrycznych (BEV) przekroczyła 52 tysiące sztuk [1]. Dodatkowo po krajowych drogach jeździło 48 381 sztuk aut typu plug-in, a więc o napędzie spalinowo-elektrycznym. W sumie w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy liczba nowych rejestracji samochodów osobowych EV wzrosła o 68%, zaś pojazdów dostawczych i ciężarowych o 89%. Na samochód elektryczny w firmie decyduje się coraz więcej spółek, widząc w tym szanse na zdobycie dotacji, oszczędności eksploatacyjne, a także korzyści wizerunkowe. 

Infrastruktura ładowania pojazdów elektrycznych nadal daleko w tyle

Podmioty zainteresowane zakupem pojazdów napędzanych energią elektryczną mają coraz większy wybór. Na rodzimym rynku dostępnych jest ponad 130 modeli BEV, wielokrotnie o zasięgu przekraczającym 430 kilometrów. Pozwala to ze swobodą podróżować nawet na dłuższe trasy. Niestety mimo tych pozytywnych tendencji infrastruktura paliw alternatywnych nadal jest słabo rozwinięta, szczególnie w lokalizacjach oddalonych od dużych miast. Pomóc w przyspieszeniu transformacji ma rozporządzenie AFIR.

Na koniec stycznia 2024 roku liczba ogólnodostępnych punktów ładowania EV w Polsce osiągnęła poziom 6 086 sztuk. Wzrost rok do roku wyniósł około 35%, a więc znacząco mniej niż pojazdów EV. Warto w tym miejscu odnotować, że w stosunku do poprzednich okresów zmienił się rozkład akcentów w typach budowanych punktów ładowania. Wolniej przyrasta liczba urządzeń AC, z kolei nowo zainstalowanych punktów ładowania DC było aż o 92% więcej niż rok wcześniej. To jasny sygnał, że operatorzy preferują instalację jednostek pozwalających na ultraszybkie zasilenie pojazdu. Ma to też znaczenie w kontekście założeń AFIR.

Czym jest rozporządzenie AFIR?

Dokładnie 13 kwietnia 2024 roku weszły w życie przepisy rozporządzenia ws. rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych, które uchyliło dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/94/UE z dnia 22 października 2014 r. w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych. Założenia AFIR ogniskują się wokół kilku istotnych działań, z których za najważniejsze należy uznać wybudowanie wzdłuż unijnych korytarzy transportowych (tzw. transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T) stacji do szybkiego ładowania pojazdów osobowych i ciężarowych, jak również stacji tankowania wodoru. Cel ten został skonkretyzowany poprzez przypisanie mu klarownych wartości.

Wymagania stawiane przez rozporządzenie AFIR

ładowarki do samochodów elektrycznych

Jak prezentują się parametry infrastruktury przewidzianej do obsługi w nadchodzących latach? W przypadku pojazdów osobowych i lekkich dostawczych:

  • Od początku 2025 roku sieć bazowa TEN-T powinna posiadać huby ładowania o mocy co najmniej 400 kW rozmieszczone co maksymalnie 60 km (w obu kierunkach).
  • Dwa lata później 50% autostrad należących do sieci komplementarnej TEN-T winno być wyposażone w huby ładowania o mocy co najmniej 300 kW co maksymalnie 60 km (w obu kierunkach). Jeśli chodzi o sieć bazową, tu niezbędne będzie posiadanie hubów o moc 600 kW przypadających na każde 60 kilometrów.
  • Z kolei od 2030 roku wszystkie autostrady należące do sieci komplementarnej TEN-T muszą posiadać huby ładowania o mocy co najmniej 300 kW co maksymalnie 60 km (w obu kierunkach), a od 2035 roku ta wartość ma się zwiększyć do 600 kW.

Założenia AFIR nie ignorują także infrastruktury dla pojazdów ciężarowych. I tak:

  • Począwszy od 2025 roku, wymaga się, aby sieć TEN-T była pokryta w 15% hubami o mocy 1400 kW (co maksymalnie 120 km).
  • Od 2027 roku zakłada się pokrycie 50% sieci TEN-T hubami o mocy 2800 kW (sieć bazowa) oraz 1400 kW (sieć komplementarna) na hub ładowania. Powinny one być rozlokowane co najmniej co 120 km.
  • Wreszcie od 2030 roku ustalono pokrycie na poziomie 100% sieci TEN-T hubami o mocy 3600 kW (sieć bazowa ) co 60 km (w obu kierunkach) i 1500 kW (sieć komplementarna) co 100 km (w obu kierunkach).

Czy Polska spełni założenia AFIR?

Biorąc pod uwagę obecną liczbę punktów ładowania EV w Polsce, można mieć uzasadnione wątpliwości, czy działania założone w AFIR zostaną zrealizowane w terminie. Duże trudności mogą pojawić się także w spełnieniu innych wymogów rozporządzenia, między innymi umożliwienia szybkich płatności za pośrednictwem terminali. Mimo to należy patrzeć na te przepisy przede wszystkim jako na szansę. 

Wymiana floty z pojazdów spalinowych na elektryczne staje się wyraźnym trendem w większych miastach. Zarządzający dostrzegają walory tego rozwiązania, do których należą:

  • Niższe koszty eksploatacji – przy korzystnej ofercie na prąd lub zamontowanej fotowoltaice dla firm od Eco dla Biznesu wydatki ponoszone na przejechanie 100 kilometrów elektrykiem wynoszą między 0 a 12 złotych. Dla porównania zakup 8 litrów beznzyny Pb95 to koszt ponad 50 złotych.
  • Komfort jazdy – poruszanie się nowoczesnymi pojazdami jest ciche i wygodne, szczególnie w obszarach silnie zurbanizowanych.
  • Dostęp do stref czystego transportu (w 2024 roku powstaną pierwsze tego typu inicjatywy) i darmowych parkingów.
  • Zeroemisyjność – samochody elektryczne nie emitują szkodliwych spalin, co pozytywnie wpływa na jakość powietrza i zdrowie ludzi. Poprawia to wizerunek przedsiębiorstwa jako jednostki przyjaznej dla środowiska.

Bibliografia:

  1. pspa.com.pl/research/licznik-elektromobilnosci/ dostęp 22.04.2024 r.
  2. businessinsider.com.pl/technologie/motoryzacja/albo-nagly-wysyp-ladowarek-albo-kary-polska-w-trudnym-polozeniu/werg2g8