Już w 2010 roku przekonywano nas, że prąd jest towarem jak każdy inny produkt: drukarka, internet czy samochód. Można swobodnie zmienić umowę sprzedaży energii elektrycznej, w ten sposób uzyskując dodatkowe korzyści finansowe. Wraz z upływem lat, zmienił się także rynek energii. Dziś przedsiębiorcy wykorzystujący dostępne od ręki zielone technologie, uzyskują dodatkową przewagę konkurencyjną. Nadal jednak wiele firm trwa przy starych warunkach sprzedaży energii, wielokrotnie nie mając świadomości, ile w ten sposób tracą.
Czy Polacy czytają podpisywane umowy?
Wiele badań potwierdza prostą prawdę – Polacy nadal nie zawsze czytają podpisywane umowy. Dotyczy to tak zwykłych mieszkańców, jak i przedsiębiorców. Respondenci wywiadów podkreślają, że ich zaufanie do instytucji będących drugą stroną umowy jest tak duże, że nie muszą przywiązywać wagi do pojedynczych zapisów. Z tego też powodów wielu dyrektorów lub zarządców firm nie wie, jaką cenę sprzedaży energii elektrycznej ma obecnie wpisaną w warunki umowne. O opłaty handlowe czy numery taryf nawet nie warto pytać.
Innym często spotykanym casusem związanym z umowami sprzedaży energii elektrycznej jest pozostawienie sytuacji na niezmienionym poziomie przez wiele lat. Sprzedawcy energii elektrycznej dbają o to, aby ich porozumienia z klientami trwały jak najdłużej. To gwarantuje im stabilne źródło dochodu i korzystne warunki. W celu uspokojenia klienta systematycznie proponują nowe oferty sprzedaży energii elektrycznej, które w swoim założeniu mają być najatrakcyjniejsze na rynku. Cierpiący na wieczny deficyt czasu przedsiębiorcy przystają na te rozwiązania, nie analizując nawet bieżących trendów rynkowych i dostępnych możliwości.
Czy na sprzedaży energii można zaoszczędzić?
Systematyczna analiza ofert sprzedaży energii elektrycznej to potencjalne źródło oszczędności w budżecie firmy. Rynek sprzedaży energii został uwolniony w 2007 roku. Od tego czasu działa w Polsce zasada Third Party Access. W myśl jej idei lokalny operator sieci dystrybucyjnej zobowiązany jest do udostępnienia swojego okablowania do przesyłu prądu zakupionego przez przedsiębiorcę u dowolnie wybranego sprzedawcy energii elektrycznej. Duże firmy, które każdego roku zużywają olbrzymie ilości prądu, zazwyczaj negocjują indywidualne warunki bezpośrednio u wytwórców lub na Towarowej Giełdzie Energii. Mniejsze przedsiębiorstwa, aby maksymalnie uprościć politykę energetyczną firmy, korzystają z trzech modeli:
- Nie czytają umów, a także nie zmieniają ich w dłuższej perspektywie czasowej.
- Podpisują umowy bezpośrednio u sprzedawcy lub przedstawiciela.
- Korzystają z pomocy doradców energetycznych.
Nadal większość firm chętnie wybiera pierwszą opcję. Jedynym jej atutem jest to, że nie zajmuje czasu. Jest to jednak rozwiązanie ekonomicznie nieuzasadnione. W dobie dynamicznie rozwijającego się rynku, zaangażowania w budowanie instalacji odnawialnych źródeł energii, możliwości nabywania prądu z gwarancjami pochodzenia, korzystanie z tej samej oferty przez kilka kolejnych lat, to po prostu narastające straty dla budżetu jednostki.
Sprzedawcy energii elektrycznej chętnie wykorzystują w swojej działalności doświadczonych handlowców. Ci oferują konkretne rozwiązania, bardzo często niedostosowane do profilu działalności nabywcy. Inna taryfa będzie dobra dla biura pracującego w godzinach 8-16, a inna dla sklepu otwartego między godziną 6 a 23. Skuszeni niską ceną sprzedaży energii elektrycznej mali przedsiębiorcy chętnie podpisują takie porozumienia, bo faktycznie wielokrotnie przynoszą one oszczędności w stosunku do poprzedniej umowy. Czy jednak taka umowa sprzedaży energii elektrycznej jest najlepszym rozwiązaniem? Czy odpowiada ona faktycznie na wszystkie potrzeby podmiotu?
Sprzedaż energii elektrycznej w Polsce dla biznesu – jak wynegocjować najlepsze warunki?
XXI wiek to okres permanentnych zmian, także w sprzedaży energii elektrycznej w Polsce. Oferty dostępne jednego dnia, bardzo często kolejnego są już tylko historią. Zmieniają się sprzedawcy energii elektrycznej, warunki umowne, wchodzą w życie nowe zapisy prawne, wdrażane są nowe technologie wytwarzania. Te wszystkie elementy mają znaczący wpływ na opłacalność dokonywanej zmiany dostawcy energii elektrycznej dla firm. Jak z setek dostępnych opcji wybrać tę jedyną?
Ciekawym pomysłem zaoszczędzającym czas i pieniądze jest skorzystanie z usług Eco dla Biznesu. Z uwagi na długi staż na rynku firma jest w stanie znacząco poprawić zarówno warunki kontraktu, jak i cenę proponowaną przez sprzedawcę energii elektrycznej. Cały proces zmiany umowy przebiega sprawnie i bezproblemowo. Warto skorzystać z szeregu możliwości, jakie daje nam uwolniony rynek energii, bo tańszy prąd ma dokładnie taką samą jakość i użyteczność, jak ten droższy. Zaoszczędzone w ten sposób środki można z powodzeniem wykorzystać na zdobycie przewagi konkurencyjnej na rynku.