Sposoby na oszczędności – prąd dla sklepów oraz marketów. Czy może być tańszy?

Energia elektryczna dla sklepu jest czymś porównywalnym do związku wody i organizmu ludzkiego. Bez niej nie byłoby możliwości prowadzenia biznesu. W związku z dramatycznym wzrostem cen prądu dla marketów, znacząco zwiększyły się także obciążenia ze strony zakładu energetycznego. To nie pozostaje bez wpływu na rentowność działalności, pozycję konkurencyjną i oferowane ceny produktów. Jak w tej sytuacji utrzymać biznes? Czy istnieją sposoby na oszczędzanie energii w marketach? Skąd czerpać tańszy prąd dla firm?

Energia elektryczna dla sklepu – do czego się ją wykorzystuje?

Choć w sklepie zużywamy tę samą energię elektryczną, który zasila gospodarstwa domowe i podmioty publiczne, jej przeznaczenie znacząco się różni. Niemal połowa prądu dla marketów wykorzystywana jest na cele chłodnicze. Duży pobór przypada także na oświetlenie i ekspozycję produktów oraz systemy wentylacyjne i klimatyzację. Zużycie przypadające na urządzenia biurowe jest w tym wypadku minimalne. Dodatkowym utrudnieniem w racjonalizowaniu poboru prądu dla sklepów są też godziny otwarcia, pokrywające się z godzinami szczytowymi (czyli najdroższymi). Czy w tej sytuacji istnieją szanse na oszczędzenie energii w marketach?

Jak oszczędzać prąd w sklepie?

Tak jak wprowadzenie dobrych praktyk związanych z ekspozycją na światło dzienne czy wyłączanie urządzeń ma sens w gałęziach biurowych i przemysłowych, tak w przypadku działalności marketów mija się z celem. Żeby realnie odczuć spadek zużycia prądu dla sklepu, należy podjąć stosowne inwestycje. Tu drogi są trzy. Albo można wybudować instalację do produkcji prądu ze źródeł odnawialnych, albo zmodernizować instalacje elektryczne, albo też zlecić regularne serwisowanie maszyn.

Tania energia elektryczna dla sklepu – z fotowoltaiką to możliwe

Część sieci marketów pokryła już swoje dachy instalacjami fotowoltaicznymi. Dzięki nim są w stanie pozyskać darmową energię z promieniowania słonecznego. Zazwyczaj wielkość takiej elektrowni nie wystarcza na całkowite pokrycie zapotrzebowania, ale znacząco obniża miesięczne zobowiązania względem sprzedawcy energii elektrycznej dla sklepu. Montaż paneli solarnych to optymalne rozwiązanie, które nie zawsze może być jednak zastosowane. Dlaczego?

  • Brak przestrzeni na montaż.
  • Brak środków w funduszu inwestycyjnym (tu warto rozważyć preferencyjne kredytowanie).
  • Zacieniony dach.

Energia elektryczna dla marketów – modernizacja instalacji

Gdy montaż fotowoltaiki jest wykluczony, w celu obniżenia kosztów energii elektrycznej dla marketów warto rozważyć modernizację instalacji. Podobne działania przeprowadzone są w celu optymalizacji energii elektrycznej dla fabryk i zakładów produkcyjnych. Pierwszym krokiem jest w tym wypadku wykonanie audytu. Trzeba poznać mocne i słabe strony użytkowanych urządzeń i sposobów ich zasilania. Profesjonalnie przeprowadzone badanie pomoże prawidłowo określić pożądane parametry i zastosować rozwiązania odpowiednie pod względem ekonomicznym. W zakresie przykładowych prac wzmacniających oszczędzanie energii w marketach znajdują się:

  • termomodernizacja budynku (np. wymiana lub uszczelnienie okien i drzwi, redukcja mostów energetycznych, położenie warstwy docieplenia),
  • zmiany w zakresie technologii oświetlenia,
  • wprowadzenie rozwiązań typu smart (ogrzewanie, klimatyzacja, czujniki ruchu).

Audytor zadba także o dobranie optymalnej mocy umownej oraz kompensację mocy biernej. Kompleksowe działania pozwalają zredukować zużycie prądu dla marketu o nawet kilkanaście procent.

Energia elektryczna dla marketów – serwis sprzętu

Z racji największej energochłonności i wymaganej bezawaryjności na szczególną uwagę zarządzających zasługują systemy i urządzenia chłodzące. To w tym miejscu może dochodzić do niepotrzebnego generowania kosztów. Zły dobór sprzętu, na przykład regały chłodnicze z wbudowanymi agregatami zamiast rozwiązań z jednym agregatem czy nadmierne używanie skraplaczy, to najszybsza droga do zwiększania rachunków za prąd dla sklepu. Dużym problemem są też powstające nieczystości. Permanentnie użytkowany sprzęt wymaga cyklicznego czyszczenia. Utrzymywanie go w odpowiednim stanie podnosi wydajność i wpływa na żywotność. Wszystko to sprawia, że energia elektryczna dla sklepu może być nawet o kilkadziesiąt procent niższa.

Czy prąd w sklepie musi być drogi?

Odmiennym pomysłem na racjonalizację kosztów jest postawienie na tanią energię elektryczną dla sklepu. Supermarkety, podobnie jak inni klienci, płacą za prąd zgodnie z wybranym planem taryfowym. Każdy sprzedawca projektuje go zgodnie z własną polityką cenową. Jeśli profil zużycia firmy nie pokrywa się z propozycją umowy, albo jeśli współpracujemy z drogim operatorem, zwyczajnie przepłacamy za zaopatrzenie w prąd dla marketu. Właściwy dobór kształtu oferty nie jest sprawą prostą, ale warto podjąć trud weryfikacji dostępnych możliwości. Jak pokazują przykłady z życia, potencjalne oszczędności sięgają często nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie. Dobrym pomysłem może być także skorzystanie z oferty Eco dla Biznesu. Firma na podstawie historycznych danych i dogłębnej znajomości rynku, jest w stanie zaproponować korzystne ceny prądu dla sklepu, gwarancję stałości opłat oraz pochodzenie energii z OZE. Po więcej szczegółów zapraszamy do kontaktu.