Eco dla Biznesu Jak zredukować ślad węglowy firmy?

Ochrona klimatu stała się obowiązkiem każdego człowieka. Dotyczy to wszystkich, także przedsiębiorców. Wzrastająca świadomość ekologiczna coraz silniej oddziałuje na codzienne wybory i zasady wprowadzane w wielu polskich spółkach. Zmniejszenie śladu węglowego organizacji to wyraz troski o los planety, co doceniają konsumenci. W Wielkiej Brytanii już 67% klientów chętniej sięga po produkty powstające w procesie opartym o zasady zrównoważonego rozwoju. To trend, który już niebawem będzie decydował o osiąganiu przewagi konkurencyjnej także w Polsce. W tym kontekście warto zadać sobie pytanie, jak zmniejszyć ślad węglowy? Czy są sposoby na tanią i efektywną redukcję?

Redukcja śladu węglowego

Działania człowieka spowodowały, że średnia temperatura atmosfery ziemskiej jest dzisiaj o 0,85 stopni Celsjusza wyższa niż pod koniec XIX wieku. Ponad 70% tego przegrzania to bezpośredni efekt emisji dwutlenku węgla pochodzącej ze spalania surowców. Rosnące zapotrzebowanie na prąd, ciepło i konsumpcję z każdym dniem pcha naszą planetę do jeszcze większych konsekwencji. Zmniejszenie śladu węglowego jest zatem kluczowym wyzwaniem stojącym przed rządzącymi, ale też zwykłymi ludźmi – dowiedz się, kto zostawia ślad węglowy. Wprowadzone niedawno przepisy dotyczące efektywności energetycznej obiektów mają zredukować ślad węglowy budowy domku jednorodzinnego o 24,8 ton dwutlenku węgla w pięćdziesięcioletnim cyklu życia. To olbrzymia wartość biorąc pod uwagę fakt, że takich budowli powstają tysiące każdego roku w samej Polsce. Czy da się dodatkowo zredukować ślad węglowy w firmie? Czego potrzeba w tej sytuacji?

Jak zredukować ślad węglowy w firmie?

Przede wszystkim trzeba zmienić swoje myślenie o środowisku. O sukcesie w walce z zanieczyszczeniami nie decydują tylko duże inwestycje. Czasami wystarczy zmienić dostawcę energii elektrycznej i przy niższych opłatach korzystać z prądu z gwarancją pochodzenia. Tego typu działania mogą przynieść duże oszczędności i jednocześnie poprawić wizerunek marki. Dobrym pomysłem jest wsparcie profesjonalnego doradcy energetycznego od Eco dla Biznesu, który dokona audytu i skomponuje ofertę bezpośrednio pod potrzeby podmiotu.

Redukcja śladu węglowego może być także osiągnięta poprzez wdrożenie szeregu dobrych praktyk w kulturze organizacyjnej. Przykładami taki działań mogą być:

  • Zaopatrywanie biura w dozowniki z wodą zamiast zgrzewek półtoralitrowych butelek PET, które generują olbrzymie ilości plastiku.
  • Przeznaczyć dopłaty dla pracowników dojeżdżających do pracy ekologicznymi środkami transportu (rowery, komunikacja miejska).
  • Zamiana jednorazowych foliówek na torby wykonane z materiałów biodegradowalnych.
  • Wymiana starszych urządzeń na nowoczesne o niskim poborze energii.
  • Sformalizowanie kwestii delegacji, aby uniknąć przejeżdżania pustych kilometrów.
  • Zamontowanie ekranów za grzejnikami, które zwiększą skuteczność ogrzewania.
  • Przykręcanie termostatów tak, aby temperatura otoczenia była optymalna do pracy.
  • Wprowadzenie obowiązkowej segregacji odpadów.
  • Ustalenie klarownej polityki wydruków, aby uniknąć wyrzucania dużych ilości zbędnego papieru. Coraz więcej firm przechodzi także na biura w chmurze.
  • Wyłączanie urządzeń elektronicznych i wyjmowanie ładowarek z gniazdek na zakończenie dnia roboczego.

Sposoby na zmniejszenie śladu węglowego są więc bardzo różne. Kolejnym, szczególnie istotnym dla nowoczesnych biur i korporacji może być obniżenie śladu cyfrowego. Każda aktywność podejmowana w sieci generuje określony efekt dla środowiska. Szacuje się, że nawet 15-minutowe korzystanie z internetu produkuje tyle CO2 co przejechanie jednego kilometra samochodem. Czego potrzeba, aby zmniejszyć ślad cyfrowy? Dobrym pomysłem jest ograniczenie plików zapisywanych w chmurze. Im ich więcej, tym naturalnie zużycie energii przypadające na utrzymanie takiego procesu jest także większe. Kolejną metodą jest racjonowanie wysyłania e-maili. Choć może wydawać się to futurystyczne, typowy e-mail jest odpowiedzialny za 4 g emisji dwutlenku węgla do atmosfery. Dodatkowy załącznik w postaci zdjęcia potrzebuje więcej przestrzeni do transmisji. W tym wypadku cyfrowy ślad węglowy wzrasta do 50 g. Okazuje się więc, że wysłanie 65 maili jest odpowiedzialne za taką samą emisję co przejechanie jednego kilometra samochodem. Jakie są sposoby na ograniczenie e-maili?

  • Usunięcie zbytecznych subskrypcji.
  • Wysyłanie informacji tylko do osób, które są faktycznymi adresatami.
  • Używanie w stopce tekstu zamiast zdjęcia.

Czy liczenie śladu węglowego ma sens?

Jeszcze kilkanaście lat temu redukcja śladu węglowego była pojęciem abstrakcyjnym, dostępnym tylko w literaturze popularnonaukowej. Dzisiaj odgrywa kluczową rolę na Zachodzie Europy, a za parę lat stanie się wyznacznikiem jakości organizacji także w Polsce. Równocześnie aktualne i przyszłe zmiany prawne i nowe wymogi w zakresie sprawozdawczości reguł zrównoważonego rozwoju w firmie będą znacząco wpływać na wartość przedsiębiorstwa oraz zdolność do pozyskania środków zewnętrznych. Liczenie śladu węglowego jest więc niezbędne.

Porozmawiajmy o Twoim Biznesie

Zostaw nam kontakt do siebie. Oddzwonimy.